maandag 15 november 2010

De Avondklok...

Het is zover 'De Avondklok' wordt eindelijk ingestelt in Amsterdam Zuid-Oost! Applaus voor de heren die dit mogelijk hebben gemaakt:de schietende jongeren, de politie en het stadsdeel!

Hoe ik dit weet?? Door dit bericht dat ik ontving op mijn ping:

POLITIE BERICHT!
De politie is in samenwerking met stadsdeelvoorzitter Marcel la Rose er mee eens om vanaf 16 November 2010 een avondklok in te laten gaan in Amsterdam Zuid-Oost. Door de vele schietincidenten in Amsterdam Zuid-Oost zijn wij genoodzaakt de komende periode des treffende forse maatregelen te treffen elke dag mobiele controles* prefentief fouilleren onder welke omstandigheden* (on)geplande huisonderzoekingen/ invallen* en een verscherpte individu controle op veelplegers** De avondklok zal vanaf 20.00 uur van start gaan. Burgers onder de 23 jaar mogen na 20.00 uur niet meer op de straat zijn, mits zij kunnen aan kunnen tonen door middel van een bewijs wat hun doel is op straat. Mochten burgers zich wel opstraat vertonen zonder geldige reden dan zullen zij een geldboete krijgen van €90 euro. Afz: Politie Amstel Amstelland.

Dacht dat avondklokken alleen tijdens WO II, in Amerika of in films werden gebruikt! Maar in mijn eigen buurt?? Dat had ik nooit gedacht!!

Terwijl ik dit aan het typen ben, vraag ik me af hoe het zover heeft kunnen komen. Hoe kan het dat er nu opeens meer geweld is dan 5 jaar geleden?? Of is dat niet zo?? Ik woon al bijna mijn hele leven in Amsterdam Zuid-Oost en ik ga niet zeggen dat ik tussen het geweld ben opgegroeit, maar je hoorde altijd wel daar is geschoten of die is geschoten. Geweld is er altijd geweest, het wordt nu alleen breder uitgemeten in de media.

De media legt er nu een vergrootglas op, waardoor het lijkt of er een geweldsexplosie is. En ik zal al het geweld zeker niet goed praten, maar waardoor ontstaat dit geweld? Is er nog wel sprake van sociale controle in de buurt? Zelf ben ik opgegroeid in een van de ergste flats van de Bijlmer, Eeftink. Ben vaak getuige geweest van invallen en arrestaties. Maar in die tijd was er zoiets als sociale controle, zelfs door de criminele jongeren? Ik ben vaak genoeg weggestuurd, als zij wisten dat ze iets hadden uitgespookt en dat de politie ze zocht. Of door een buurvrouw aangesproken als ze zag dat wij dingen deden die niet door de beugel konden. Ook hadden wij nog buurtcentra's waar wij na school of in de vakantie onze vrije tijd konden doorbrengen.

De oplossing die de politie en de stadsdeelvoorzitter hebben verzonnen zorgen zijn naar mijn mening van een tijdelijke aard. De criminelen worden misschien wel aangepakt en de wapens worden tijdelijk van de straat gehaald! Maar ook zij komen na een tijdje weer vrij en weten ze eigenlijk wel hoe makkelijk je hier in de buurt aan een wapen kan komen? Verder zal deze oplossing een hoop irritaties bij de bewoners van Amsterdam Zuid-Oost veroorzaken. Niks is zo irritant om te moeten meedoen aan predentief foullieractie van de politie, terwijl je andere dingen te doen hebt.

Er moet gekeken worden naar een structurele aanpak! Hoe komt het dat er zoveel geweld is? Waarom grijpen de jongeren zo snel naar een wapen? Waarom hangen ze op straat? Hoe komt het dat ze belanden in het criminele circuit?

Op veel van deze vraag heb ik wel een antwoord en ik zou het stadsdeel wel willen helpen met het oplossen van dit probleem. Zodat ik niet steeds aan de woorden van Ice Cube hoef te denken!



Today was a good day!
MissBeekman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten