zondag 14 november 2010

Een school zonder schoolbel??

Rare titel he??

Een school zonder schoolbel!


De afgelopen week heb ik sollicitatietraining gegeven aan de 2e jaars Mbo studenten van het ROC aan de Deflandlaan in Amsterdam.

Vol verwachting ging ik maandag om 8.30 uur uit huis. Benieuwd hoe de kids zouden zijn, want van wat ik me kan herinneringen van toen ik 17, 18 jaar was, is dat ik STRONTVERVELEND was! Niet wetende wat ik wilde bereiken in mijn leven en totaal nergens in geinteresseerd, behalve voor radio maken.

Met dit in mijn achterhoofd stond ik om 9.15 uur voor het eerst in mijn leven voor een klas vol met 17, 18-jarige! Eerlijk ik was best nerveus!! Maar dat liet ik natuurlijk niet zien!! Ik stelde me voor en er werd gelijk gevraagd:'Maar juffrouw waar komt u vandaan?' Uhm ja wat zeg je dan dacht ik! Vol trots gaf ik aan dat ik uit Amsterdam Zuidoost kwam, na zeker 30 seconden stilte hoorde ik, maar juffrouw dat is toch gewoon de Bijlmer?? Ik knikte jaaaa en zei dat klopt inderdaad. Waarop er door de klas geschreewt werd Sssaaaanng juffrouw is GANGSTER!!

Het ijs was gebroken!!
Iedereen lette aandachtig op tijdens de training, stelde goede vragen en tijdens het rollenspel deed iedereen lekker mee. Tot dat er opeens een docent in de deuropening stond met de mededeling dat hij nu les moest geven in het lokaal. Had ik iets gemist? Ik weet dat de tijd vliegt wanneer het gezellig is, maar ik had geen bel gehoord!

Geshockt pakte ik mijn spullen bij elkaar en verliet samen met een aantal leerlingen het lokaal. In een klein kantoortje gaf ik ze nog feedback op hun motivatiebrief. Ook vertelde zij mij een aantal punten waar zij tegen aanliepen in hun studie, waarna ik ze een aantal tips heb gegeven.

Tijdens de training heb ik alle leerlingen gevraagd of zij hun telefoon weg wilde leggen, dit deed iedereen braaf. In de lokalen hangen ook geen klokken, dus je kan je voorstellen dat ik de tijd niet in de gaten hield! Ook omdat de training heel erg gezellig was! De volgende lessen gebeurde precies hetzelfde!! Een docent vroeg mij hoelang ik nog gebruik maakte van het lokaal!! Toen wist ik het zeker!! ER WAS GEEN SCHOOLBEL!!!

Waarom niet??? Hoezo niet???

Is een schoolbel niet gewoon een signaal in een school, waarmee de studenten en de docenten eraan herinnderd worden wanneer de lessen beginnen en eindigen???

Aan Dorothy heb ik toen gevraagd waarom er geen schoolbel was? Zij gaf toen aan dat de school zich bevindt in een kantorencomplex. Dat was wel een antwoord waarmee ik kon leven. Alleen vond ik het wel raar een school zonder schoolbel!

De leerlingen waren er inmiddels al aan gewend geraakt. Zij hebben immers andere zaken waar zij zich druk over moeten maken. Het vinden van een stageplek bijvoorbeeld. Ik ben de afgelopen week met veel leerlingen in gesprek geraakt, en zij vertelde mij heel veel over de kwaliteit van de opleiding die zij volgde en daar kan veel verbetering in komen. Een klas bood mij zelfs een baan aan!!

Toen realiseerde ik me: As waar maak je je druk om! Die kids hebben hele andere issues aan hun hoofd.

Afz: De juffrouw die zich drukt maakt over een school zonder schoolbel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten