zaterdag 4 januari 2014

Ik ga stuk, maar ergens diep van binnen….



Twee dagen geleden kon in midden in de nacht niet slapen en keek ik op Instagram en zag ik een foto met de tekst  ‘Tatta’s be like: Ben jarig’, het plaatje van de foto was een bord vol met aangesneden worst en kaas. En dacht ‘Jaaaa mann’, true story en stuurde het door naar Sharon. Waarop zij mij weer eentje terugstuurde met de tekst ‘Tatta’s be like: Kun je straks terugkomen we zijn aan het eten’, waar je een vrouw zag gluren in de deuropening met het hangslot er nog aan. Er was zelfs een hashtag van en de nieuwsgierige Astrid die ik ben drukte erop en kwam nog meer ‘Tatta’s be like’ foto’s tegen.  Ik moest erom lachen en zo deelde Sharon en ik in de nacht nog een aantal foto’s.

De volgende dag zag ik meer foto’s met de tekst erbij ‘Tatta’s be like’ voorbij komen. Ook een aantal bezwaren, maar dat trok mijn aandacht niet echt. Tot dat Sharon mij op een discussie wees en mij een lang betoog van ene ‘Mel Anie’ van Facebook doorstuurde. Zij was een halfbloedje, voor ‘Zwarte Piet’, maar vond het niet leuk dat sommige tegenstanders zich gekwetst voelde en ze was ook tegen de ‘Tatta’s be like’ quotes. Ze noemde de makers en delers ervan zelfs HYPOCRIET!

Zij was de eerste die de link maakte tussen een eerdere discussie die ongeveer drie maanden geleden is begonnen, maar inmiddels als een jaarlijks fenomeen is geworden, namelijk die van Zwarte Piet en de ‘Tatta’s be like’ quotes.  Daar wilde ik wel meer van weten, maar helaas diepte zij deze niet uit.

Was er een link? Waren de tegenstanders van ‘Zwarte Piet’ allemaal voor de ‘Tatta’s be like’ quotes en alle voorstanders van ‘Zwarte Piet’ tegen de ‘Tatta’s be like’ quotes? Of moest ik het toch niet zo zwart wit zien?

Ik hield het dicht bij mezelf en ben erover na gaan denken. Als tegenstander van ‘Zwarte Piet’ kwam ik tot de conclusie dat ik ook tegen de ‘Tatta’s be like’ quotes ben.  Jaaa dat was ik! In eerste instantie vond ik het leuk en grappig en heb ik ze ook meerdere keren gedeeld, maar hoe meer ik erover nadenk en ook naarmate deze blog zijn vorm krijgt kom ik tot de conclusie dat ik ook tegen de quotes ben.

Gelukkig is er nog geen landelijke discussie omtrent  de  ‘Tatta’s be like’ quotes en ik weet zeker dat er nu iemand een plaatje aan het ‘liken’ of ‘delen' is. 

Zijn wij er ons bewust van wat we doen? Of is het meer met de vinger wijzen en kijken wat zij doen, maar niet kijken naar wat wij aan het doen zijn. Wij doen precies hetzelfde als wat zij doen, stereotypes belachelijk maken.

Laten wij wijzer zijn er er mee stoppen. Want dit is niet de juiste stap in onze ‘onzichtbare strijd’ naar gelijkheid. Moeten we de andere voor schut zetten en hun minpunten benadrukken of is het veel beter om deze negatieve energie om te zetten in iets positiefs, zelfbewuster te worden en te groeien?

MissBeekman


6 opmerkingen:

  1. Ik begrijp jouw gedachtegang helemaal.
    Alleen in je laatste alinea staat een interessante zin, namelijk; "...en hun minpunten benadrukken...".
    Waarom zou het een minpunt zijn dat "wij Hollanders" (jawel ik ben er ook een) gierig zijn met geld en eten, van fietsen houden, afstandelijk en wantrouwig zijn, zogenaamd nuchter maar toch snel op hun pik getrapt zijn enz. enz.
    Er zijn dingen in het verhaal waarin ik mezelf of bekenden van me in herken, ook dingen waarvan ik blij ben dat ik mezelf er niet in herken;)
    Maar zolang er niet gezegd wordt dat "de Hollander" slecht is omdat ze deze gewoontes hebben, snap ik niet wat er beledigend is.
    Voor gewoontes kies je, voor huidskleur daarentegen niet. En daarom vind ik TBL niet discriminerend.
    They're just pointing out the obvious;)
    Grtz. Evie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Evie,
      Dank je wel voor het lezen van mijn blog en je reactie erop. Wat ik bedoel in de laatste alinea met minpunten bedoel ik niet al belediging, maar als punten waar de 'tatta's' aan kunnen werken. Zie het als een soort van verbeterpunten. Een aantal van de quotes kunnen wel discriminerend overkomen, dat ligt aan een ieders referentiekader. Maar ik wil die grens niet meer trekken, vandaar dat ik deze blog ook heb geschreven.

      Een hele fijne avond.
      MissBeekman

      Verwijderen
  2. Ben het helemaal met je eens. Om het bord met kaas kon ik ook wel lachen. Maar er komen steeds meer beledigende posts bij. Tattas douchen 2 x per week.. wtf?! Is geen discriminatie, maar wel bewust beledigen. Als je als Nederlander zou zeggen dat niggas naar een walm van gefrituurde kip en cocosvet ruiken ( wat ook vaak zo is HaHa grappig?) Zou de toon direct omslaan naar discriminatie. Vind deze site dan ook niks meer dan wederom haat uitlokken. Peace!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij het zwartepiet gebeuren vertelde de Nederlandse media nog dat het grappen maken over ALLES typisch Nederlands is en onderdeel is van de Nederlandse cultuur. Nu zijn de rollen omgedraaid en nu is het in een keer niet leuk meer? Naar gevoel he. Als een grote groep mensen grappen over je maakt. Ik hoop dat jullie nu een beetje doorhebben hoe wij ons soms voelen, en dat jullie in het vervolg meer medeleven kunnen tonen bij gevoelige situaties.

    Tattas be like: "wij mogen wel kwetsende grappen maken, jullie niet "

    Tattas be Like: hypocriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo er zijn genoeg grapjes die gemaakt worden door tattas, ook over kip etc alleen wij kunnen er wel tegen. Trouwens moet je er even bij vermelden dat wij naar gefrituurde kip en kokosvet ruiken, niet echt beledigend maar wel een beetje zwak van jou dat je dat zegt, alleen maar omdat jij je beledigd voelt, maar geen probleem surinamers hebben zelfspot.
    auteur van dit art; wat is erger? gezamenlijk over iets kunnen lachen, ofwederom benadrukken dat er een verschil is zoals jij spreekt over wij en zij. zogenaamd de wereld beter maken...

    en die zwarte piet.... pfff niet elke allochtoon heeft er problemen mee, ik niet maar lach wel smakelijk om tattas be like. Over een kam scheren gesproken...

    Kortom witte mensen zelfs un het terecht mbt tattas be like (discriminatie, beledigend) zijn jullie precies hetzelfde aan het doen!

    overigens zijn het niet alleen surinamers maar oom antilianen,marokkanen, indonezen, chinezen, turken, libanezen, (blanke) amerikanen, polen, domnicanen, brazilianen en noem maarop, die lachen om tattas be like. Zelfs jullie eigen volk lacht er om... er is al een pagina surinamers be like en wij lachen het hardst... daar hoor je niemand over!


    tattas be like ... wij worden gediscrimineerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ten eerste.....je moet eerst ff je research doen...dit alles is afgeleidt van "nigga's be like" en alle andere varianten erop zijn net als bovengenoemde, zelfspot posts.
    De bedenker van Tatta's be like is zelf ook half Nederlands.
    Er is een heel groot verschil tussen zelfspot en discriminatie....zwarte piet is geen zelfspot! Dus dat je die twee met elkaar aan het vergelijken bent is het vergelijken van een appel met bloemkool.
    Je hoort er niemand over omdat het gewoon zelfspot is, en iedereen herkent het omdat het vanuit cultuur zo wordt gepraat. Geen discriminatie maar een grap maken over eigen eigenaardigheden en die vanuit een andere cultuur. Dat noem je comedy..ofwel nogmaals grappen. Zwarte Piet is voor velen een racistisch karikatuur...en heeft deze een hele duidelijke verwantschap aan hoe zwarte (gekleurde) mensen werden gezien door blanke mensen.

    Je mening is je mening maar ik vind je mening ongegrond. En ja, blanke Nederlanders hebben nu eenmaal op verjaardagen, bruiloften etc gewoon een bordje met kaas en worst!

    Yorel Cairo

    BeantwoordenVerwijderen