zondag 8 augustus 2010

Heb je dat ook wel is?

Ik zie je afvragen wat Astrid?? Wat heb ik ook wel is???
Nou gewoon dat je een boek leest waarvan je denkt deze MOET verfilmd worden!

Neee?? Are you serious?? Ik wel!!! Ik heb dit met meerdere boeken.

Afgelopen week heb ik 'Het Eiland onder de zee" van Isabel Allende gelezen! En ik vind het echt een prachtig boek! Misschien wel een van de mooiste boeken die ik heb gelezen.



Bol.com schrijft er het volgende over:
Het eiland onder de zee is het verhaal van Zarite‚ een Caribische vrouw in de achttiende eeuw, die op haar negende als slavin wordt verkocht aan de Fransman Toulouse Valmorain, de eigenaar van een van de grootste suikerplantages in Haiti. Ze werkt voor zijn twee echtgenotes, verzorgt zijn zoontje en wordt zijn concubine.

Als de slaven in opstand komen tegen hun onderdrukkers, kan Zarite‚ zich ontdoen van het juk van haar meester, maar omwille van zijn kinderen helpt ze Valmorain het eiland te ontvluchten. Ze doen eerst het levendige Havana aan, om zich vervolgens in het opbloeiende New Orleans te vestigen. Daar zal Zarite‚ de liefde vinden en de weg vrijmaken voor het geluk waarnaar ze zo lang heeft verlangd.


Maar het boek heeft meer!
Ten eerste wordt de geschiedenis van Haiti verteld. Hierbij kan je denken aan de vele slavenopstanden, de strijd tussen de slaven en de kolonisten die uit eindelijk ertoe heeft geleid dat Haiti het eerste land was dat onafhankelijk werd tijdens de slavernij. Je proeft de strijdlustigheid van de slaven in dit boek.

De vaak moeizame relaties tussen slaven, vrije donkere mensen, mulatten, half bloedjes, kwart bloedjes en creolen.De liefde tussen halfzus en broer. Maar je leert ook veel in dit boek over de bekrompen gedachten van de kolonisten.

Ook heb ik veel gelezen over onze mooie uit Afrika meegenomen cultuur en de onderdrukking van de kerk.

Zelf vind ik het mooiste aan het boek dat je voelt hoe Zarite als slaaf wordt behandeld, onderdrukt en verkracht, maar het eind van het boek toch lef toont en uiteindelijk toch vrij komt en een eigen zaak begint.

Dit boek is een aanrader! Jong en oud! Man of vrouw, lees dit boek! Het geeft je iets meer inzicht op datgeen we al zelf moeten onderzoeken. Namelijk de slavernij.

Wat nog mooier zou zijn als dit boek verfilmd zou worden....

Nu wil ik Oprah een mail sturen, want wij weten allemaal dat geen enkele Europese filmmaatschappij dit boek zal verfilmen? Het gaat namelijk over 'De Zwarte bladzijdes' in de Europese geschiedenis! En daar willen ze toch niet aan herdacht worden.

Heeft iemand haar emailadres voor me??? Telefoonnummer is ook goed!!!

MissBeekman
"Vrijheid krijg je niet voor niets, die moet je bevechten.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten