donderdag 8 maart 2012

Schoenmaker hou je bij je leest....


‘Schoenmaker hou je bij je leest’, is een oud Hollands gezegde dat staat voor:’ Doe wat je goed kunt en laat anderen doen wat zij goed kunnen’. Dit spreekwoord geldt ook voor de Hip Hop scene in Nederland, want er lopen een aantal figuren rond die zich beter met andere tak van sport kunnen bezig houden dan rappen. En als je vind dat ik een hater bent, dan is dat echt jou interpretatie en kan je hoogste waarschijnlijk niet tegen feedback. En in dit geval geldt niet hoe meer haters hoe beter je het doet of hoe bekender je bent! Maar heb je er wel is aan gedacht dat die mensen die je om je heen hebt het eigenlijk niet met je menen? En je geen goede feedback durven te geven??Nee vast niet!! I’m just beeing REAL with you!!


Vaak heb ik gesprekken gehad met mensen in de scene, artiesten, maar ook buitenstaanders en wij vroegen ons allemaal af, waarom Hip Hop in Nederland niet zo groot wordt zoals in bijvoorbeeld Amerika of Engeland. Ik heb hier zelf echt vaak over nagedacht en heb hier echt mijn eigen theorieën over. Een daarvan is dat wij het zelf klein houden door geen uniek product af te leveren, door onze talentvolle artiesten niet de support te geven die ze verdienen. Het zijn juist de copycats die hier in Nederland een hype worden en na een tijdje ook weer vervagen. Ali B en Lange Frans nagelaten, want zij doen gewoon hun ding of je het er nou wel of niet eens bent met de manier waarop. ‘Is er wel genoeg talent?’, is mij ook vaak gevraagd, JAZEKER er is genoeg talent!

Toch gebeurt er niks, totdat iemand me erop wees dat we het zelf moeten doen, want niemand gaat het voor ons doen! En dan heb ik het niet over zelf een platenlabel beginnen om de concurrent van Topnotch of Noah’s Ark te worden, maar zelf artiesten creëren of een functie in het geheel in te nemen om de Hip Hop scene in Nederland niet alleen groter te maken, maar dat men er ook aan gaat verdienen. Want zeg nou is eerlijk wie verdient er in Nederland aan Hip Hop?

Zelf heb ik een HR achtergrond, hou ik van Hip Hop en ben ik een van de twee oprichters van Hot O-Twenty (zo dat zijn veel H’s) en bekijk ik alles graag vanuit een helicopterview. Vanochtend bekeek ik Hip Hop in Nederland van boven af, als een vogel vloog ik erover en er waren geen gebouwen, geen organogram het was plat. Je hebt de artiest, de managers misschien een tourmanager en dat was het dan wel. Als je de Hip Hop industrie als een bedrijf gaat bekijken heb je naast het product, de artiest en zijn muziek, verschillende afdelingen nodig, die met elkaar moeten samenwerken om winstgevend te zijn. Marketing en communicatie, financiën, sales, promotie en logistiek. En hey misschien zelf wel iemand voor alle HR aangelegenheden en talentontwikkeling.

Maar keer op keer hoor en zie ik jongens/mannen, want meestal zijn ze van het mannelijk geslacht die zich met Hip Hop bezig houden en een verkeerde keuze maken. De keuze ik wordt, nee sorry ‘Ik ben een rapper’, terwijl ze misschien wel de passie voor Hip Hop hebben, maar het talent is ver te zoeken. Dit zijn vaak de rappers die teksten of lines gewoon vertalen van Amerikaanse rappers en daar hun eigen sausje aangeven.

Helaas is het ook zo dat deze neppe rappers de meeste aandacht krijgen, het begint met sociaal media en Youtube, daar creëren ze hun eigen BUZZ, maar deze ‘rapper’ kan naar mijn mening misschien beter als promotor werken voor een artiest die echt talent heeft?

Ik gooi er nog een oud Hollands gezegde in, ‘Als er één schaap over de dam is, volgen er meer’. Dit effect heeft ‘de neppe rapper’ en nu richt ik me eventjes op hem:

Jij geeft mensen die nog minder talent dan jou hebben een reden om te beginnen met rappen! Hier ben ik niet blij mee, want zo wordt het niveau van de lyrics nog minder en daalt het van -3 naar -10. Dus ik wil je echt vragen om te stoppen waarmee je bezig bent. En als mensen je hebben gemotiveerd om je in te schrijven voor Nederlands grootste talentenjacht op muzikaal gebied, ‘De Grote Prijs van Nederland’ wil ik je vragen om je met onmiddellijke ingang weer uit te schrijven.

Een bedrijf maakt winst als alle werknemers op hun plek zitten en gefocust zijn! Dus zoek een plek in de organisatie die je beter past, stop met rappen, laat dat aan iemand met talent. Buiten de organisatie is er overigens genoeg plek, de plek van de Hip Hop liefhebber!

The Notorious B.IG. - ‘Don’t be mad, UPS is hiring, You should have been a cop! Fuck Hip Hop’.

En als je het niet leuk vind wat ik hierboven allemaal heb geschreven lees mijn eerste alinea terug!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten