woensdag 14 april 2010

Ik kwam, Ik zag en Ik overwon!

Ik kwam...
Het was een regenachtige dinsdag in februari 1982 dat de vliezen van mij moeder braken! Omstreeks 11.00 uur kwam zij in het ziekenhuis en werd haar verteld dat ze al 8cm ontsluiting had! Ik was ONDERWEG!!! En om precies 12.00 uur zag ik het LICHT! Nou ja licht ik SLIEP! De dokter moest me wakker maken, ik keek hem aan en mijn ouders en ging weer verder SLAPEN!

Ik zag...

Als klein meisje zong ik al op mijn eigen manier mee met tracks zoals Chaka Khan 'I'm every woman' en 'I wanna dance with somebody' van Whitney Houston.

Mijn 1e bewuste kennismaking met Hip Hop was op 7-jarige leeftijd. Ik had waterpokken en mijn moeder was Bita gaan halen op de markt, want dat schijnt te helpen tegen de pokken. Ik weet het nog als de dag van vandaag! Het was tijdens een radioprogramma van Martijn Krabbe en ik hoorde Salt-n-Pepa met 'Push it'. Hoe ziek ik ook was bij het begin van de beat had ik snel op de recorder gedrukt. Toen mijn moeder eindelijk thuis aan kwam stond ik te swingen!!!

In die tijd had je echt DOPE muziekprogramma's op MTV!
Remember YoRaps? Met Doctor Dre and Ed lover? Daar heb ik zelfs de introductie van Wu Tang Clan gezien, volgens mij was dat in 1993!
Remember MTV Soul?

Tijdens uitzendingen van deze programma's maakte ik kennis met Jodeci, Mary J. Blidge, R.Kelly, Monifah, Lostboyz, LL Cool J, Common, NWA, 2Pac, Outkast, Aaliyay, Sista´s, DaBrat, Goodie Mobb, Mobb Deep,The Notorious B.I.G, Total!

YoRaps kwam heel laat op de tv, maar daar hadden mijn zusje en ik een oplossing voor gevonden. Wij gingen die dagen dat de uitzendingen plaatsvonden extra vroeg slapen en s'nachts stonden we dan stiekem op en gingen voor de tv zitten met het geluid heel zacht! Met een oor luisterend naar de televisie en de andere oor gericht naar elk andere geluid vanuit de slaapkamer van mijn moeder.

Gelukkig zijn we nooit gepakt, want anders zou we zeker straf gekregen hebben!
SORRY MAMA (Eminem voice). Denk dat ze er nu vast om moet lachen! Dat hoop ik....

Op 10 jarige leeftijd kocht ik mijn eerste cd! 'What's The 411' van Mary J. Blidge. Al snel werd mijn collectie aangevuld met Dr Dre's Cronic en Doggystyle van Snoop Doggy Dog! Ik kende alle tracks.

Jodeci met in het voorprogramma Mary J. Blidge in Ahoy was mijn 1e R&B concert! Ik vond het GEWELDIG!

Volgens mij stond ik op mijn 13e al te BOUNCEN bij Bassline! Zogenaamd bij een vriendin slapen en dan gewoon tot 5.00 uur in de ochtend dansen in de Paradiso! Ik was VERLIEFD op Hip Hop en R&B!

Mijn allereerst Hip Hop concert was pas in 1996. Ik zeg pas, ik was toen wel 14 jaartjes jong. Het was een optreden van Snoop Doggy Dogg en de NoLimit Soldiers (Sorry Cindy, Jaaa ik heb de NoLimit Crew gezien! Mystikal, Silk The Shocker, C-Murder en Mia X). Maar ik ging voor Snoop Doggy Dogg, ik zeg IK! Maar bedoel eigenlijk WIJ! Mijn moeder, vader, een oom en mijn zusje waren ook in de zaal aanwezig! En ZIJ gingen LOS! Ik schaamde me voor ze, omdat ik ze nog nooit zo had gezien! Het was gewoon zo erg dat mijn Pa een joint voor Snoop had gedraait en ik dit aan hem MOCHT overhandigen!

Tupac en Biggie werden vermoord, Hip Hop en R&B veranderde! Ik veranderde mee!
Ik werd ouder en wijzer en ik wist als ik later een grote mevrouw was, dan wil ik iets met muziek doen. Wat wist ik nog niet precies, maar Hip Hop en R&B waren de twee grootste liefdes in mijn leven...





Ik overwon...
Het was 'Aries' die mij op 17 jarige leeftijd meenam naar de studio van Mart Radio. Hij presenteerde samen met Razkel de 'Suga Shot Show' en ik mocht helpen met de telefoon opnemen. Maar al snel was ik achter de microfoon te vinden en werd opgenomen als een gelijkwaardig member van de crew! Samen hebben we o.a. artiesten als Suga Cane, Brooklan (R.I.P), Negativ, Lange Frans en Baas B, Cinnamon en Big Boi Caprice geinterviewd.

Dit was trouwens echt nog in de tijd dat je alleen radio kon luisteren via een ECHTE radio, dus geen INTERNET!! We hadden voor regionale begrippen veel luisteraars. Afentoe herkende mensen mijn stem! Dan mocht ik een voicemail inspreken. Nu ik er terug aandenk moest ik er geld voor vragen!!

Toen het internettijdperk aanbrak had iedereen een PartyPeeps account, met de vreemdste namen! Ik ook! Ik heette 'The Real Ifeye', vraag me niet waarom want ik kan je geen antwoord geven op deze vraag. Op PP2G leerde ik Salahedin kennen, hij was toen hard aan de weg (Hip Hop weg) aan het timmeren. Tijdens een gesprek vroeg hij een keer aan mij: 'As wat wil je bereiken met de radio'. Waarop ik heel stoer antwoorde ik wil mijn eigen radiostation en ik wil Mary J. Blidge en Jay-Z ooit interviewen.

Nu tien jaar later staan Aries en ik weer aan nieuw begin!
Bij deze noem ik dit het Hot O-Twenty Tijdperk!
Hip Hop in Nederland bestaat dit jaar precies 20 jaar (heb ik me laten vertellen door Extince), maar heeft nog steeds geen thuis! Mijn twee grootste liefdes zijn in Nederland eigenlijk DAKLOOS! Zwerver, zoekend naar een huis! Daarom wordt Hot O-Twenty ook wel 'The Home of Hip Hop and R&B genoemd!

Ik heb geen Moodboard ('The Secret') maar realiseer me wel dat alles wat ik ECHT wil ook ECHT kan bereiken! Mmm dit doet me denken aan deze track: Nas - I Can...




Radiostation komt eraan!

Nu rust er nog 1 vraag zal ik Mary J. Blidge en Jay-Z ooit interviewen???



1 opmerking: